Wortelkanaalbehandeling

Endodontologie, ook wel wortelkanaalbehandeling genoemd, is de tak van de tandheelkunde die zich bezighoudt met het wortelkanaal. Meestal is een gaatje of overbelasting van de kiezen de oorzaak van kiespijn. Maar ook geïrriteerd tandweefsel in het wortelkanaal kan kiespijn veroorzaken. In deze situatie adviseren wij om uw kies te laten behandelen door een endodontoloog.

Heeft u tandpijn die al een tijdje aanhoudt? Neem dan zo snel mogelijk contact op met een van onze gediplomeerde tandartsen.
Ervaren tandartsen
Ruime openingstijden
Pijnloze behandelingen
Géén wachtlijst
Wanneer moet ik een wortelkanaalbehandeling ondergaan?
De vaardigheid van een endodontoloog is nodig wanneer het tandweefsel in het wortelkanaal ontstoken is. Dit komt doordat een ontsteking van het tandweefsel niet vanzelf overgaat. Om te voorkomen dat de ontsteking zich uitbreidt naar het kaakbot of dat het tandweefsel afsterft, is het cruciaal om zo snel mogelijk een endodontoloog te bezoeken. Het is meestal niet eenvoudig om ontstoken tandweefsel direct te herkennen. Een aantal tekenen wijzen echter op ontstoken tandweefsel, zoals:

• Tanden of kiezen die extra gevoelig zijn voor kou en warmte
  • Last van kloppingen in de tanden, kiezen of kaak
  • Zwellend tandvlees of de wang
  • Pijn die ontstaat door druk op de tand of kies
  • Ontstekingsvocht dat zichtbaar is op het tandvlees (lijkt op een puistje)

Het wortelkanaal van de tand kan om verschillende redenen ontstoken raken. Tandbederf, een lekkende vulling en een val zijn veel voorkomende redenen. Daarom is het cruciaal om regelmatig uw tandarts te bezoeken voor controles als u wilt voorkomen dat u een wortelkanaalbehandeling nodig heeft. U kunt bij ons terecht voor elke tandheelkundige ingreep of specialiteit.
Nu een afspraak inplannen
Heeft u nog vragen of wilt u graag meer weten over ons proces? Onze medewerkers staan altijd voor u klaar om u te helpen en helpen u ook een afspraak te maken. Wij zijn ervan overtuigd dat u met een prachtige glimlach onze tandartspraktijk weer verlaat.

Een e-mail sturen naar info@tandarts-jacobobrecht.nl is ook mogelijk.
— Wanneer heb ik een wortelkanaalbehandeling nodig?
— Wanneer een tand of kies ontstoken is, besluit de tandarts een wortelkanaalprocedure uit te voeren. U kunt er zelf achter komen of u een behandeling nodig heeft bij gevoelige of pijnlijke tanden. Daarnaast kan ook de tandarts erachter komen, bijvoorbeeld bij het maken van een controlefoto of het vullen van een kies. De tandarts kan in dit geval een ontsteking vinden, ook al zijn er geen symptomen.
— Dekt de verzekering wortelkanaalbehandeling?
— Tandartskosten voor kinderen tot 18 jaar worden altijd vergoed door de verzekering. De basisverzekering dekt dit namelijk. Volwassenen die aanspraak willen maken op vergoeding van de tandartskosten moeten een extra (tandarts)verzekering afsluiten.
— Is een wortelkanaalbehandeling pijnlijk?
— Voordat de wortelkanaalbehandeling begint krijgt u een plaatselijke verdoving. Hierdoor is de ingreep absoluut pijnloos en verdwijnt eventuele pijn meteen. Na de ingreep kunt u wat pijn voelen, maar dat gaat meestal binnen een paar dagen over.
— Kan ik een wortelkanaalbehandeling voorkomen?
— Om problemen met uw gebit en tandvlees te voorkomen is een goede mondhygiëne essentieel, ook al lijkt dat misschien voor de hand te liggen. Daarnaast adviseren wij om elke zes maanden een periodieke controle bij de tandarts uit te voeren. Zo kunt u eventuele problemen vroegtijdig opsporen en voorkomen dat de problemen erger worden.
Inschrijven als nieuwe patiënt bij de Tandartspraktijk Jacob Obrecht kan via ons online formulier.